Lesgeven in tijden van Corona

7 juli, 2020
Werken bij Scalda Steef van de Gruiter

Steef van de Gruiter is docent bij de ICT-opleidingen in Terneuzen. Tijdens de afgelopen maanden maakte hij het lesgeven in tijden van Corona vanaf de voorste rij mee. Hij deelt graag hoe hij dit heeft ervaren als docent.

Op ontdekkingstocht in Microsoft Teams

Toen de eerste coronamaatregelen geïntroduceerd werden zijn we als team ICT Terneuzen direct aan de slag gegaan. We hebben samen besloten om dagelijks tussen 8.30 en 9.00 uur een stand-up te houden via Zoom waarin we bespreken wie wat gaat doen. Na verloop van tijd is dit veranderd in drie keer per week met het hele team en twee keer in kleiner teamverband. Hierdoor was de communicatie goed geregeld.

Ik vond het leuk om zaken in Microsoft Teams uit te zoeken voor het team, bijvoorbeeld hoe je het programma goed integreert in de lessen. Het was voor mij een uitdaging om daar helemaal in los te gaan. Dat maakte het online lesgeven hartstikke leuk. Daarnaast kon ik het gebruiken voor mijn PDG studie (les bevoegdheid via zij-instroomtraject).

Organisatie van de lessen

Voor de lessen zelf hebben we een verdeling gemaakt tussen de docenten. Zelf heb ik geen kinderen, en de meeste van mijn collega’s wel. Zo was ik flexibeler in het indelen van mijn werk en kon ik wat meer verantwoordelijkheden op me nemen. Ik ben vooral verantwoordelijk voor de eerstejaars studenten, en een andere collega voor tweedejaars. Elke ochtend starten de studenten met een korte stand-up tussen 9.15 en 9.30 uur. Dit gebeurt voornamelijk via Zoom. Na de vakantie stappen we volledig over op Microsoft Teams. In de stand-up wordt besproken wat er die dag, of die week, van de studenten verwacht wordt en wat de eventuele wijzigingen op de planning zijn. Op maandag starten we de week echter met een weekendpraatje. Dit deden we voor de uitbraak van Corona ook en vonden we belangrijk om erin te houden. Hierbij vragen we alle studenten wat ze in het weekend gedaan hebben. Het zorgt voor binding in de groep. Daarnaast is er een rooster beschikbaar wanneer vakken gegeven worden, met nog wat extra uitleg. Het rooster bestaat uit een combinatie van online lessen en zelfstandig studeren.

Wanneer studenten niet aanwezig zijn bij de stand-ups is er een begeleider die contact met hen opneemt. De begeleider spreekt de studenten erop aan en zoekt uit wat de oorzaak van de afwezigheid is. We merken dat regelmaat heel belangrijk is voor onze studenten, daarom is deze stand-up verplicht. Het voorkomt miscommunicatie doordat studenten direct vragen kunnen stellen en er interactie plaats vindt. Er zijn echter een aantal studenten die het moeilijk vinden om zich thuis te concentreren. Sinds enkele weken is er onder toezicht van de intern begeleider een groep op school gestart om zo toch wat opdrachten te kunnen doen.

Stages van studenten

De coronacrisis heeft veel invloed gehad op stages van studenten, veel zijn er vroegtijdig afgebroken. Een deel mocht de stage gelukkig thuis afronden door middel van een opdracht. Ook studenten die op zoek zijn naar een stageplaats voor komend schooljaar ondervinden hinder. Een deel hebben we gelukkig al kunnen plaatsen, maar het blijft lastig om een stageplek te vinden.

Lessen na de zomer

We voorzien een aantal mogelijke situaties voor het onderwijs na de zomervakantie. Als voorbereiding hebben we alvast een plan opgesteld voor de situatie waarin we nog steeds thuis moeten blijven. We wachten echter af hoe de situatie eind augustus eruit ziet voordat we dit definitief in kunnen vullen. In het begin van het nieuwe schooljaar hebben we ruimte ingepland om de lessen af te stemmen op de maatregelen van dat moment. We hopen echter dat we weer op locatie les mogen geven. Je merkt dat de studenten dit nodig hebben.

Werken bij Scalda

Ik ben in de zomer van 2019 begonnen als docent bij Scalda. Daarvoor heb ik eerst de opleiding ICT in Vlissingen gevolgd bij Scalda, daarna hbo-ICT op de HZ. In deze periode heb ik werkervaring opgedaan in de vorm van stages bij ITN Groep, Emergis, Zeeland Refinery en Soltegro BV. Hierin had ik variërende rollen, van ICT beheerder tot software engineer. Tijdens mijn hbo studie heb ik een minor gedaan in het onderwijs om te kijken of dit bij mij zou passen. Dit was goed bevallen, daarom ben ik vorig jaar begonnen in het onderwijs. In de eerste weken ben ik met wat minder uren gestart om er langzaam in te kunnen rollen. In oktober ben ik begonnen met mijn opleiding om een lesbevoegdheid te halen via het zij-instroomtraject (PDG) en draaide ik al volledig mee. In mijn rooster heb ik voldoende tijd gekregen om lessen voor te bereiden. Daarnaast heb ik één dag in de week die gereserveerd is voor mijn studie. Mijn lessen schrijf ik zelf, daar steek je vooral in het begin veel tijd in omdat je dan net begint. Hier krijg ik veel vrijheid in, dat is wel fijn. Dit schooljaar was ik nog geen begeleider van studenten, komend schooljaar wel. Zo groei je langzaamaan steeds meer in het vak.